بررسی شیوه های روایت پردازی در رمان های زمین سوخته،هلال پنهان و گنجشک ها بهشت را می فهمند.

پایان نامه
چکیده

روایت پردازی (narration/ (narrative، امروزه یکی ازعناصر اصلی وبنیادین داستان نویسی به شمارمی آید،به طوری که بدون توجه به این عنصرحیاتی، اصولا داستانی شکل نمی گیرد.درباره ی روایت به طور کلی کتاب ها ومقاله های فراوانی نگاشته شده ومی شود؛ امابا این وجود درزمینه ی روایت پردازی دررمان های جنگ (دفاع مقدس)، متأسفانه تاکنون کارچندان قابل توجهی صورت نگرفته وهمین مسأله باعث شد تا روایت در رمان جنگ را به عنوان موضوع پژوهش خود برگزیده وآن را مورد بررسی قراردهیم.بدین منظور رمان های زمین سوخته ی احمد محمود،هلال پنهان اثر علی اصغرشیرزادی وگنجشک هابهشت رامی فهمند نوشته ی حسن بنی عامری را به عنوان سه اثرشاخص در حوزه ی ادبیات جنگ (دفاع مقدس) انتخاب کرده ونوع روایت وجریان های ادبی موجود درآنها وهمچنین تأثیر این جریان ها برشیوه ی روایت پردازی این سه رمان را مورد بررسی وتحلیل قراردادیم.شیوه ی کارما نیز بدین صورت بود که ابتدا در فصل دوم به تعریف روایت و ویژگی های کلی آن پرداخته وسپس با استفاده از نظرات نظریه پردازان بزرگی چون ولادیمیر پراپ،ژرارد ژنت،کلود برمون، ای.جی.گریماس، مایکل.جی.تولان،رولان بارت و...روایت را ازنظر شکل وساختار تحلیل کرده ودر مرحله ی بعد با توجه به این نظریات، الگو های روایی موجود در رمان های یادشده را مورد نقد وبررسی قراردادیم. دراین رساله،علاوه برموارد یادشده،سعی کردیم تانوع جریان های ادبی موجود در این سه اثر ونیز تأثیر آن برشیوه ی روایت پردازی آنها را تحلیل وبررسی کرده وهمچنین چگونگی ومیزان این تأثیرگذاری وتأثیر پذیری را مورد نقد وارزیابی قرار دهیم. درپایان به این نتیجه رسیدیم که نوع جریان ادبی موجود در هریک از این سه رمان با شیوه ی روایت پردازی در آن ارتباط مستقیم وتنگاتنگی دارد؛به عنوان نمونه جریان ادبی رئالیسم در رمان زمین سوخته باعث ایجاد روایتی کاملا رئالیستی و واقع گرایانه در این اثرشده ویا جریان پست مدرنیسم بر نوع الگوی روایی موجود در رمان گنجشک ها بهشت را می فهمند، تأثیرآشکار وقابل توجهی برجای گذاشته وروایتی نسبتا پسامدرنیستی را در این اثرخلق کرده که این موضوع نشان دهنده ی تأثیرپذیری نویسندگان حوزه ی ادبیات جنگ از جریان های نوین ادبی می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد و تحلیل رمان «چراغ ها را من خاموش می کنم» از منظر زبان و جنسیت

بررسی و تحلیل آثار ادبی از منظر زبان و جنسیت در زبان فارسی، موضوعی نسبتاً تازه است که به تحقیق و پژوهش نیاز بسیار دارد. اولین نظریه­ها را در این مبحث «رابین لیکاف» در مقاله­ی­ مشهور خود با عنوان «زبان و موقعیّت زن» مطرح کرد که تحول شگرفی در مطالعات زبان­شناسی اجتماعی ایجاد کرد، او برای اولین بار اعلام کرد زبان زنان با زبان مردان متفاوت است. مجموع نظریاتش بیشتر حاکی از تسلط زبان مردانه بر زبان بود...

متن کامل

تحلیل شیوه های روایت گفته های داستانی در رمان "اهل الحمیدیة" نجیب کیلانی

روایت، یک اثر ادبی دارای راوی، متن و خواننده است. از طریق راوی، متنِ روایت؛ شاملِ حوادث، گفته ها و افکار شخصیت‌ها به خواننده منتقل‌ می‌شود. به چگونگی انتقال این گفته‌ها توسط راوی، « شیوه‌های روایت گفته‌های داستانی » گفته‌ می‌شود. رمان «اهل‌الحمیدیة» از آخرین آثار نجیب کیلانی نویسندة معاصر و مسلمان مصری(1995-1931) است. در این اثر رئالیستی، کیلانی توانسته فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه مصر را ب...

متن کامل

تحلیل شیوه های روایت گفته های داستانی در رمان "اهل الحمیدیة" نجیب کیلانی

روایت، یک اثر ادبی دارای راوی، متن و خواننده است. از طریق راوی، متنِ روایت؛ شاملِ حوادث، گفته ها و افکار شخصیت‌ها به خواننده منتقل‌ می‌شود. به چگونگی انتقال این گفته‌ها توسط راوی، « شیوه‌های روایت گفته‌های داستانی » گفته‌ می‌شود. رمان «اهل‌الحمیدیة» از آخرین آثار نجیب کیلانی نویسندة معاصر و مسلمان مصری(1995-1931) است. در این اثر رئالیستی، کیلانی توانسته فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه مصر را ب...

متن کامل

بررسی شیوه های روایت پردازی هوشنگ گلشیری در رمان «شازده احتجاب» و مجموعه داستان «مثل همیشه»

چکیده رساله ی حاضر به بررسی شیوه های روایت پردازی هوشنگ گلشیری در رمان شازده احتجاب و مجموعه ی داستان کوتاه مثل همیشه اختصاص یافته است. مطالب پایان نامه در پنج فصل گردآوری شده است. در این پژوهش سعی برآن بوده که تجزیه و تحلیل مهم ترین عناصر روایی از قبیل شیوه ی روایت، پیرنگ و شخصیت پردازی و نیز تبیین الگوی ارتباط روایی داستان های مذکور از نویسنده تا خواننده در اولویت کار قرار بگیرد. بر اساس تحل...

15 صفحه اول

جلوه های چندزبانی در رمان چراغ ها را من خاموش می کنم

برپایۀ نظریۀ «منطق گفت وگویی» میخائیل باختین، رمان بیش از هر چیز، یک پدیدۀ زبانی است که اصالت آن با ویژگی «چندزبانی»­اش پیوند دارد. زبان در چارچوب علم فرازبان­شناسی، از رویکردهای اجتماعی و ایدئولوژیکی مختلف سخنگویان حکایت دارد. رمان­نویس دنیای متکثر از لحن ها، صداها و جهان­بینی­های متنوع را در ساختار زبان رمان، در سخن شخصیت ها، سخن راوی و زبان انواع ادبی و غیر­ادبی به کار می­گیرد و نظام می­بخشد...

متن کامل

بررسی و تحلیل و نقد رئالیسم و آرمان خواهی در ادبیات داستانی دفاع مقدس با تکیه بر پنج رمان این دوره (نخل های بی سر، عشق سال های جنگ، گنجشک ها بهشت را می فهمند، ملاقات در شب آفتابی، هلال پنهان)

واقعگرایی و آرمانگرایی از جمله مقولاتی است که در حوزه های مختلف از جمله فلسفه و ادبیات، از دیرباز، دیدگاه اندیشمندان و نویسندگان را به خود معطوف کرده است؛ گرایش به هریک از قطبهای مذکور، بویژه در حیط? ادبیات، به پیدایی اثری خاص، با زمینه ای ویژه و عناصری متناسب با آن زمینه منجر می شود؛ گاهی اوقات این دو مقوله به دلیل ویژگیها و درونمایه، در اثری واحد، درهم تنیده می شوند و خواننده با درهم آمیختگی ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023